Teatr na 6 (sezon 2 / semestr 1)

ŁYSA ŚPIEWACZKA (Eugene Ionesco)

grupa teatralna PI YINGA z MDK 1

Reżyseria: Monika Szydłowiecka

Występują: Julia Arendowska, Małgorzata Majewska, Natalia Pytel, Marek Rybarczyk, Dawid Sozański, Krzysztof Szoster, Monika Wieczorek.

Czas trwania: 45 min                                (prelekcja + projekcja spektaklu) 

O spektaklu:

„Łysa śpiewaczka” uważana jest za jedną z najważniejszych sztuk teatru absurdu. Trudno szukać w niej wartkiej akcji, logiczności wydarzeń scenicznych, działania przyczynowo-skutkowego, głębokiego psychologizmu postaci. Bohaterowie dramatu są sztuczni, groteskowi, odrysowaniu „grubą kreską”. Grupa teatralna „Pi Yinga” wzięła na warsztat tekst Ionesco, aby w krzywym zwierciadle pokazać relacje międzyludzkie, współczesny brak komunikacji, a nawet brak chęci zrozumienia i wejścia w szczery dialog z drugim człowiekiem. Każdy tu gra dla siebie, czasami udaje, że słucha, zaśmiewa się z cudzych żartów, nakłada maskę, zamyka się we własnej sztucznej formie, stwarza pozory. Jednak pod płaszczykiem absurdu i groteskowego śmiechu próbujemy zadać widzowi pytanie – Jak bardzo żyjemy koło siebie, a nie ze sobą?

Temat lekcji: Teatr absurdu – o czym mówi dramat „Łysa śpiewaczka” i w jaki sposób koresponduje ze  współczesnością?

NA PEŁNYM MORZU (Sławomir Mrożek)

grupa teatralna PI YINGA z MDK 1

Reżyseria: Monika Szydłowiecka

Występują: Julia Arendowska, Małgorzata Majewska, Natalia Pytel, Dawid Sozański, Monika Wieczorek

Czas trwania: 45 min                                (prelekcja + projekcja spektaklu) 

O spektaklu: 

Trzej główni bohaterowie – Gruby, Średni i Mały są rozbitkami, dryfują na tratwie na pełnym morzu. Brzegu nie widać, skończyły się zapasy jedzenia, pojawia się frustracja, zniechęcenie, a zaraz potem kluczowe zdanie rozpoczynające dramat postaci „Zjadłbym coś!”. Co zrobić z faktem, gdy zapasy się wyczerpały? Rozwiązaniem okazuje się zjedzenie „czegoś” ale „kogoś”. Pomysł jest absurdalny, nieetyczny, niehumanitarny, wydaje się, że szybko zostanie podważony. A jednak nie! Rozpoczyna się dyskusja na temat tego kogo zjeść i w jaki sposób wytypować ofiarę? Rozważaniom głównych bohaterów – kogo zjeść, towarzyszy z początku głosowanie, rzekomo demokratyczne – wybory, a gdy i to nie wychodzi pozostaje tworzenie układów, oszustwa i wytypowanie ofiary – znalezienie najsłabszego ogniwa. Czym jest człowieczeństwo, do czego doprowadza władza, czy idea jest ważniejsza niż życie ludzkie? To pytania, na które szukamy odpowiedzi prezentując sztukę „Na pełnym morzu”>

Temat lekcji: Władza, a człowieczeństwo. Rozmowa na temat humanitaryzmu na podstawie dramatu Sławomira Mrożka „Na pełnym morzu.

POMARAŃCZA

spektakl autorski teatru GĘBA z MCK

Scenariusz i reżyseria: Piotr Adamczyk

Występują: Małgorzata Duda, Dawid Marut, Kinga OIeksiak, Gabriela Ozimek, Julia Zawiślak

Czas trwania: 1 h 30 min.               (prelekcja + projekcja spektaklu) 

O spektaklu: 

 W mediach i portalach społecznościowych, grach komputerowych, blogach i vlogach, YouTubach i innych takich spędzamy średnio 2 godziny dziennie. 14 godzin tygodniowo, 700 z haczykiem rocznie, czyli ponad 13 000 godzin w ciągu 18 lat, czyli półtora roku młody człowiek spędza „TAM”. jak mówi Dawid, jeden z bohaterów spektaklu „Pomarańcza” – „Bez snu, bez rozmowy, bez wschodów i zachodów słońca”.

Czy staniemy się społeczeństwem, które wróci do języka obrazkowego, a jego członkowie przestaną ze sobą rozmawiać, a będą do siebie jedynie malować? Pewne procesy, zwane potocznie postępem, są nieodwracalne i tak być musi! Należy jednak uważać, by nie stworzyć cywilizacji pojedynczych bakterii, pozostawiając po sobie li tylko kolorowy ślad pikseli. Postęp należy wykorzystywać, a nie ulegać mu! Wydaje się, że bycie z drugim człowiekiem polega na spojrzeniu w jego oczy. Jak nie przestać istnieć, zlewając się w nieczytelną magmę? Jak żyć w tak szybko zmieniającym się świecie? Jak dokonywać sensownych wyborów? Kilkunastoletni aktorzy „Gęby” stawiają pytania i próbują znaleźć swoją drogę w dorosłość.

Temat lekcji: Czy i jak współczesny teatr może pomagać w diagnozowaniu i próbie  rozwiązywania problemów dorastającego człowieka XXI wieku.

WIZYTA (Ingeborg von Zadow)

spektakl teatru GĘBA z MCK

Reżyseria: Piotr Adamczyk

Występują: Małgorzata Duda, Kinga Oleksiak, Julia Zawiślak

Czas trwania: 45 min                     (prelekcja + projekcja spektaklu) 

O spektaklu: 

Mieszkają we dwie w swoim maleńkim, doskonale urządzonym światku. Mają dwie kanapy, dwie miseczki, dwie łyżeczki – niczego im nie brakuje, niczego więcej nie potrzebują i być może nawet są szczęśliwe. Tak, od nie wiadomo kiedy, żyją Freda i Kat. I wtedy pojawia się (nie wiadomo skąd) gość – Miranda. Bardzo chce z nimi zostać. Boi się samotności i tego co jest na zewnątrz. Czy gościa przyjąć, czy wyrzucić, czy też samemu wyjść w nieznane „tam”? Czy w imię gościnności i humanitaryzmu pomóc wędrowcowi, czy dbać o swoje bezpieczeństwo i wygodę? Takie i inne, nie mniej ważne pytania, stawia sztuka niemieckiej autorki Ingeborg von Zadow. Premiera „Wizyty” miała miejsce 25 lat temu, a poruszane w tym przedstawieniu, uniwersalne problemy nie tylko nic nie straciły na aktualności ale zostały wzbogacone o nowe treści XXI wieku.

Temat lekcji: Problemy współczesnego świata w teatrze młodzieżowym.